Ako pripraviť telo na zimu, navonok aj zvnútra

Ako pripraviť telo na zimu

Zima je nekompromisne tu a my máme čo robiť, aby sme niekde neprechladli, aby nás neprefúklo a aby sa naša imunita neoslabila. Skrátka aby sme to chladné obdobie prežili v zdraví a v pohode. Ako teda pripraviť telo na zimu?

Sotva ste sa dostali z jesennej únavy a osvojii ste si jesenné rituály, už sú tu mínusové teploty, sneh za oknami a zmrznuté ruky aj nohy, akonáhle vstanete z postele. Ale ešte stále nie je neskoro pripraviť svoje telo na zimu. Stačí k tomu niekoľko krokov.

Ako pripraviť telo na zimu?

1) Rekapitulácia a predvídanie

Ešte síce nie je koniec roka, ale už teraz je načase spätne zhodnotiť predchádzajúcich 11 mesiacov a zamyslieť sa nad tým, čo môžete pre svoje telo ešte tento rok urobiť. Ak vás niekoľkokrát do roka trápila chrípka alebo prechladnutie, možno teraz je ten najlepší moment, kedy ísť k svojmu lekárovi na preventívnu prehliadku alebo rovno na imunológiu. Okrem tlaku a cholesterolu si nechajte odmerať tiež hladinu železa.

Ženy ho často mávajú málo a jeho nedostatok sa okrem iného prejavuje zvýšenou únavou,“ vysvetľuje Josef Hyánek, imunológ z pražskej nemocnice Na Homolce.

 

2) Otužovanie, ideálne celoročne

To ide ruka v ruke s imunitou. Otužovanie odporúčame, ale pochopiteľne s mierou. Je jasné, že nebudete skúšať teplotu vody v rieke, pokiaľ vám práve tečie z nosa a máte kašeľ. Ale pokiaľ sa iba cítite unavení, alebo sa bojíte, že vás prepadne choroba, môžete začať s otužovaním, teda s posilňovaním imunity.

Ako na to poradí JUDR. Tomáš Prokop, predseda 1. plaveckého klubu otužilcov:
Postupnosť je jedno zo základných pravidiel otužovania. Sú v podstate dve možnosti ako začať. Buď v sprche – s tým je možné začať kedykoľvek. Teda po klasickom osprchovaní otočiť kohútik na chladnejšiu vodu alebo pokojne aj rovno na úplne studenú, ako sa kto cíti. A postupne s každou ďalšou sprchou predlžovať dobu strávenú v chladnej vode, prípadne vodu stále viac ochladzovať. Druhá možnosť je viac prírodná – na konci leta neprestanete plávať v jazerách, ale pokračujete ďalej, až do zimy. Ako voda postupne chladne, zvyknete si.

 

3) Správna strava

Zostaviť si jedálniček z tých správnych potravín je základ všetkého. Správna a predovšetkým sezónna strava vám zaručí nielen to, že sa budete cítiť dobre, budete mať dostatok energie, posilníte imunitu, ale nebude vám v zime zima. Neveríte?

Ďalej o tomto probléme hovorí výživová poradkyňa Alena Jedounková.
Naši predkovia, ale aj čínska medicína, využívali teóriu ochladzujúcich a zahrievacích potravín. Jedná sa o tzv. termické pôsobenie potravín, čo je schopnosť vyvolať v našom orgamizme pocit tepla alebo chladu. V zimnom období musí naše telo vynaložiť množstvo energie na zahriatie a pokiaľ je náš jedálniček zložený predovšetkým z potravín ochladzujúcich, zbytočne oslabujeme svoju imunitu, máme málo telesnej energie a môžeme mať pocit neustáleho chladu. Medzi ochladzujúce potraviny, ktoré často v zime konzumujeme, patria predovšetkým stále propagované citrusové plody, mliečne výrobky, surové ovocie a zelenina, výrobky z bielej múky alebo napríklad aj pivo.
Zázvorový čaj

Pravidelne sa zahrievajte a do čaju pridávajte zázvor🙂

 

Aké potraviny vás zahrejú a nakopnú váš metabolizmus aj v zime?

 

Pripravte na zimu aj svoju pleť a vlasy

Okrem toho, že sa budete o svoje telo starať zvnútra, je dobré myslieť i na „obal“. Áno, ruky a nohy zabalíte do teplých svetrov, nohavíc a ponožiek, ale čo vaša pleť? Aj tá si na zimu žiada špeciálnu pozornosť. A ak vás trápi akné, mali by ste sa svojej pleti extra povenovať.

Zimná výživa pre pleť

To najdôležitejšie, čo pleť v zime potrebuje, je výživa. Používajte preto hutnejšie denné krémy než v lete, alebo krémy určené na zimu. Naopak séra a ďalšie ľahké textúry odložte zasa na jar, ich zloženie by mohlo v mrazoch pleť zbytočne vysušiť a pleť môže popraskať. Čo sa týka nočných krémov, bez obáv používajte svoj celoročne obľúbený.

Nočné krémy môžete používať bez ohľadu na ročné obdobie stále rovnaké, dobré je ale občas zaradiť výživné nočné masky – luxusné oleje, biooleje či maslá,“ vysvetluje odborník na fytoterapiu a bylinky Jiří Pantůček.

Pokiaľ sa chystáte v zime na hory, či v nížinách na prechádzku za slnečných lúčov, nezabúdajte na ochranné faktory. I v zime sa môžete spáliť alebo podporiť vznik pigmentových škvŕn.

TIP: Aby bola vaša pleť aj v zime hydratovaná a pružná, nezabúdajte na pravidelný a dostatočný pitný režim. Ideálne je piť vodu alebo čaj a úplne najlepšie urobíte, pokiaľ si primiešate aj odmerku zmesi Blendea SUPERGREENS.

Starostlivosť o pleť v zime

Výživa a hydratácia je pre pleť veľmi dôležitá i v zime 

 

Čistenie pleti

Počas zimy nevynechávajte ani dôkladné čistenie pleti. Namiesto pleťovej vody s alkoholom ale radšej používajte hypoalergénne pleťové mlieko. Alkohol totiž môže pleť v zime nepríjemne podráždiť a vysušiť.

Súčasťou zimnej starostlivosti by mali byť i masky a peelingy. Aspoň raz týždenne doprajte pleti regeneráciu jemným peelingom a hydratáciu či výživu v podobe pleťovej masky. Či už použijete krémovú, zlupovaciu alebo textilnú, ideálne sú ovocné alebo vysoko hydratačné s bambuckým maslom. Skvelé sú tiež masky so zeleným čajom, avokádom alebo uhorkou.

 

RÝCHLÝ TIP PRE PEVNÚ A VYŽIVENÚ PLEŤ: Zelená maska so superpotravinami

 

Chráňte svoje pery pred popraskaním

Rovnako ako je mrazu či horskému slnku vystavená vaša pleť, v ohrození sú aj pery. Akonáhle teplota klesne k nule, vydychujeme paru, ktorá vysušuje práve naše pery. Preto je dobré mať po ruke neustále výživný balzam, ktorým pery ošetríte a uchránite pred popraskaním a vyštípaním.

Balzam použite hneď ráno predtým, než vyjdete z domu, a potom kedykoľvek počas dňa, keď sa vám bude zdať, že je potrebné. Pery sa snažte zbytočne neolizovať, tým totiž prispievate k ich vysušeniu a popraskaniu.

V zime nezabúdajte ani na svoje ruky. Aj keď nosíte rukavice, stačí len krátka chvíľka, keď z nich vytiahnete ruky na studený vzduch, a pokožka sa hneď začne nepríjemne vysušovať. Častejšia dávka kvalitného mastného krému sa vyplatí!

 

Starostlivosť o ruky v zime je dôležitá

Nezabúdajte sa starať o svoje pery aj ruky 

 

A čo zima a vlasy?

Aj vlasy je potrebné v zime chrániť, pretože čelia buď mrazu, zmenám teplôt alebo sa potia pod čapicou. Výsledkom sú potom lámavé vlasy, vysušené končeky a vypadávanie. Doprajte svojej hrive výživný olej na končeky a napríklad aj nejaký doplnok stravy v podobe rybieho tuku, rakytníka alebo zinku.

TIP: Kokosový olej je v starostlivosti o pokožku jednoducho skvelý. Dá sa použiť ako vlasový zábal, telový olej a tiež namiesto pleťového krému. Naneste ho na telo hneď po kúpeli, dobre sa vstrebáva a vy budete mať krásne jemnú a voňavú pokožku. Najlepšie je naniesť teplý olej na danú časť tela pred spaním a ráno ho zmyť. V neposlednom rade sa hodí ako masážny olej pri celkovej relaxácii tela i mysle. Prečítajte si aj ďalší článok o úžasných účinkoch olejov.

 

Chytá vás zimná únava?

Áno, už sme hovorili o jesennej únave, zimná únava nie je o nič menej častá. Aj na tú si musíte dávať pozor, aby neprerástla do niečoho zásadnejšieho. Psychológ Tomáš Morávek má niekoľko tipov, ako zimnú únavu zmierniť, alebo s ňou úplne zatočiť.

Zimná dekorácia

Zima je krásne obdobie, obklopte sa proste tým, čo ju pripomína a čo je vám zároveň sympatické. Vyladené prostredie bude blahodárne pôsobiť na vašu psychiku. 

 

Ako v zime nepribrať?

V zime sa naviac stresujeme aj z toho, že priberieme na váhe. Týmto obavám sa dá ale často zabrániť. Skúste si jeden deň v týždni naordinovať pôst. Nemusíte nutne nejesť vôbec nič. Môžete iba odľahčiť svoj jedálniček.

Okrem toho, že možno stratíte nejaké to kilo, dobijete energiu, ktorú potrebujete viac než kedykoľvek predtým. A pritom stačí telo iba odvodniť. Ako na to? Vhodnými potravinami:

Na odvodnenie organismu a celkovo na zimnú únavu pomáha aj pravidelný a kvalitný spánok, denne by ste mali spať aspoň 8 hodín. Ďalším skvelým pomocníkom sú masáže, predovšetkým lymfodrenážne.

Nakoniec môžete znížiť prísun potravín vyrobených z bielej múky a sladkosti. Vylučovanie inzulínu, ktorý potrebujete k spracovaniu sacharidov tiež totiž spôsobuje zadržovanie vody.

Zlúčením všetkých vyššie zmienených bodov budete mať postarané o pokojné a bezproblémové prežitie zimného obdobia, kedy si na vás nejaké choroby len tak nesadnú.

A TERAZ SI PREČÍTAJTE podrobný návod na prerušovaný pôst, ktorý odľahčí trávenie, pomôže s chudnutím a udrží vás vitálnych.

Ohodnoťte článek

Pridajte komentár

XHTML: Môžete použiť tieto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac