Spirulina – účinky, riziká a nutričný profil

V podrobnom profile superpotraviny spirulina zistíte:

  • ako presne vám spirulina môže zlepšiť zdravotný stav a kondíciu
  • aký je vplyv spiruliny na chudnutie, krásu a vitalitu
  • aký je kompletný výživový profil spiruliny
  • odkiaľ spirulina pochádza a ako sa pestuje

 

profil sinice spirulina

 

Spirulina je najčastejšie používaným druhom z modrozelených rias a siníc

Spirulina pod mikroskopem

Z vodnej baktérie s vynikajúcou nutričnou hodnotou spiruliny sa vyrába mnoho doplnkov stravy. Užívajú sa k zlepšeniu výživy alebo ako alternatívny boj proti chorobám.

Sinica spirulina obsahuje bielkoviny, vitamíny, minerály, dokonca i všetky aminokyseliny.

Spirulina údajne podporuje imunitu, je skvelým zdrojom bielkovín a pomáha predchádzať problémom pečene.

Jej potenciálne zdravotné využitie však zatiaľ nebolo dostatočne podporené vedeckými výskumami, podobne ako napríklad u riasy chlorelly alebo trávy mladej pšenice. Spirulina sa bežne užíva vo forme tabliet, práškov a vločiek.

Sinica spirulina je zdraviu prospešná

Sinice sú jednobunkové, zdraviu prospešné baktérie stočené do ľavotočivej špirály – nie riasy – ako ľudia často mylne predpokladajú. Vybaví sa znečistené letné kúpanie pri slove sinica aj vám?

Spirulina obsahuje veľké množstvo karotenoidov (antioxidanty chrániace bunky pred poškodením voľnými radikálmi) a ďalších živín, ako sú napríklad vitamíny B, E, zinok, meď, mangán, železo, selén alebo kyselina linolová. Spirulina je tiež bohatá na chlorofyl.

Zelenomodrá sinica spirulina je rovnako ako chlorella bohatým zdrojom bielkovín, pôsobí antibakteriálne, upravuje mikroflóru a chráni pred civilizačnými chorobami, ako sú napríklad plesne a kvasinky.hovorí nutričná gastronómka a zakladateľka Akadémie Nutričnej Gastronómie Jana Černá (red. upravené)

 

Zelené potraviny - plné železa

Prášok zo spiruliny obsahuje koncentrované množstvo živín. Modrozelená farba spiruliny značí vysoký obsah chlorofylu.

 

 

Fakty o spiruline

Vedeli ste, že …

  • Za superpotravinu je spirulina považovaná predovšetkým kvôli vysokému obsahu živín (bohatá koncentrácia vitamínov, minerálov aj antioxidantov).
  • Uznávaný britský denník The Guardian v článku v roku 2014 napísal, že by spirulina v rozvojových krajinách mohla ako zdroj lacných bielkovín a mikroživín bojovať proti podvýžive.
  • Spirulina má výnimočnú nutričnú hodnotu. Pre pevné zdravie je však aj po zaradení spiruliny do jedálnička nevyhnutné stále dbať na zdravé a vyvážené stravovanie.
  • Po prvýkrát bola spirulina ako zdroj potravy použitá už starými Aztékmi.
  • NASA kozmonautom spirulinu pridávajú do jedál.
  • Divoká spirulina dobre rastie vo vodách tropického a subtropického podnebia. Väčšinou sa však kvôli riziku kontaminácie pestuje v laboratóriách.
  • Proces sušenia trvá približne 3 sekundy a jeho výsledkom je tmavozelený prášok s konzistenciou podobnou múke.
  • Na rozdiel od riasy chlorelly je sinica spirulina ľahko stráviteľná.
  • V závislosti od podmienok rastu obsahuje spirulina 65 až 71 % bielkovín.
  • V 100 gramoch čerstvej spiruliny nájdeme iba 26 kalórií. Šálka sušenej spiruliny (112 gramov) ich obsahuje 325.

VIETE, že iba jedna šálka sušenej spiruliny obsahuje 89 % odporúčanej dennej dávky železa?

 

 

Dôležité informácie

  • Známa tiež ako: Arthrospira, Arthrospira platensis, Arthrospira maxima, spirulina seaweed, spirulina algae
  • Krajina pôvodu: USA, Thajsko, India, Čína, Japonsko, Taiwan, alkalické vody Afriky a Mexika
  • Predáva se vo forme: tablety, prášok, kapsule, vločky
  • Dostupnosť v SR a ČR: áno

mapa Spirulina

Spirulina se najčastejšie pestuje v týchto oblastiach

 

 

Predpokladané účinky spiruliny

Dostatočné vedecké dôkazy pre potvrdenie akýchkoľvek tvrdení o pozitívnych účinkoch spiruliny sú zatiaľ nedostatočné. Aj keď sú štúdie iba predbežné, výsledky sú ohromujúce.

Spirulina býva často užívaná na všetko od znižovania hladiny cholesterolu, zvýšenia energie, liečby predmenštruačného syndrómu až po depresiu.

Ďalším potenciálnym prínosom spiruliny môže byť zlepšenie funkcie pľúc u pacientov s astmou, hladiny glukózy a diabetu, prevencia niektorých druhov rakoviny, posilnenie imunitného systému či podpora tvorby probiotík.

 

Účinky NEpotvrdené vedcami

  • Rad štúdií University of Maryland Medical Center naznačil, že užívanie spiruliny môže zlepšovať imunitný systém.
  • Podľa štúdie prevedenej v roku 2005 J. C. Bose Institute of Life Sciences na Bundelkhand University v Indii spirulina vysokou koncentráciou živín priaznivo ovplyvňuje metabolizmus aj imunitu. Spirulina podľa štúdie zlepšuje aktivitu bielych krviniek a stimuluje tvorbu protilátok, potlačuje herpes, chrípku aj vírus HIV, zlepšuje hladinu krvného cukru aj cholesterolu a antioxidačnými vlastnosťami chráni pečeň a obličky.
  • Ochranu pečene a pozoruhodné antioxidačné vlastnosti potvrdzuje tiež malajská štúdia publikovaná v decembri 2008 v International Journal of Integrative Biology. Laboratórnym myšiam s otravou acetaminofenom bolo podaných 800 gramov spiruliny na kg telesnej hmotnosti. Výskumníci po liečbe spirulinou zaznamenali pokles známok stresu, poškodenie lipidových molekúl a známok zápalov i zvýšenie pečeňových enzýmov. Spirulina zároveň obnovila hladinu antioxidantov.
  • Britská štúdia zverejnená v roku 2008 v Evidence Based Complementary and Alternative Medicine ukázala, že spirulina podporuje imunitný systém a môže mať protirakovinové, antivírusové a antialergické účinky (pôsobí ako antihistaminikum).
  • Štúdia publikovaná v Journal of Experimental Neurology zistila, ze spirulina u potkanov znižuje poškodenie mozgu a pomáha zotavovaniu neurónov po mŕtvici. Prínosy spiruliny na ľudský mozog však musia byť potvrdené aj podobnou štúdiou na ľuďoch.
  • Predbežná štúdia dokázala možný prínos spiruliny u pacientov s chronickou hepatitídou k ochrane pečene proti ďalšiemu poškodeniu a cirhóze.
  • Spirulina môže tiež pomáhať predchádzať parazitickým infekciám, zlepšovať hojenie rán, mierniť anémiu aj otravy.

zelené smoothie se spirulinou

Zo spiruliny ľahko pripravíte zdravý zelený koktejl

 

 

Najčastejšie využitie spiruliny

Kompletný nutričný profil obsiahnutý v spiruline

Spirulina môže pomôcť zamedziť výživovým nedostatkom a podporiť celkové zdravie. Je bohatá na vitamíny B-komplexu, zinok, vetamín E, betakarotén, meď, selén, železo aj esenciálne mastné kyseliny.

Až 62 % jej hmotnosti tvoria proteíny, čo z nej robí funkčnú potravinu s multivitamínovými vlastnosťami.

 

Spirulina ako nakopávač imunity a ochrana proti alergiám

Spirulina môže pomôcť pri tvorbe protilátok (látok bojujúcich s infekciami a chronickými ochoreniami). University of Maryland Medical Center podotkla, že účinky spiruliny na imunitný systém zatiaľ neboli potvrdené, spirulina však podľa jej štúdie podporuje rast črevnej mikroflóry (probiotík).

Štúdia zverejnená v roku 2005 časopisom Journal of Medicinal Food potvrdila, že spirulina môže byť účinná pri znižovaní alergických prejavov, ako je napríklad chrípka, slzenie očí, žihľavka či opuchy (obvykle pri alergiách na prach, peľ alebo srsť).

 

Spirulina vo vegánskom a vegetariánskom jedálničku

Spirulina poskytuje všetkých 8 základných aminokyselín v správnom pomere a vo forme, ktorá je pre ľudský organizmus stráviteľnejšia než napríklad v mäse či sóji. Spirulina je preto ideálny zdrojom biologicky kompletných proteínov nielen pre vegánov a vegetariánov.

 

Spirulina môže rásť v extrémnych podmienkach nehostinných pre väčšinu vodných organizmov. Býva pestovaná v umelých alebo prírodných jazerách, zbieraná a potom sušená mrazom. Spirulina sa pyšní 60% obsahom bielkovín, je teda bohatším zdrojom než väčšina zeleniny, a je tiež dobrým zdrojom beta-karoténov, rôzynch minerálov a esenciálnej mastnej kyseliny gama linolenovej. Hoci spirulina býva chválená ako zdroj vitamínu B12, neobsahuje ho v takej forme, ktorú by telo vedelo využiť.vysvetľuje doktorka Linde Celeste Robb-Nicholson (red. preložené a skrátené)

 

prášek ze spiruliny

Prášok zo spiruliny obsahuje ideálne koncentrované množstvo živín

 

 

Nutričné hodnoty spiruliny

1 hrnček (112 g) sušenej spiruliny obsahuje:

  • 48 % – proteíny – 64,4 g
  • 22 % – tuky – 8,6 g
  • 30 % – sacharidy – 26,8 g
  • popol – 7 g
  • voda – 5,2 g
  • kalórií 325 (1361 kJ)

 

 

 

 

 

Vitamíny:

  • Vitamín A – 638 IU
  • Vitamín C – 11,3 mg
  • Vitamín E – 5,6 mg
  • Vitamín K – 28,6 mcg
  • Thiamin – 2,7 mg
  • Riboflavin – 4,1 mg
  • Niacin – 14,4 mg
  • Vitamín B6 – 0,4 mg
  • Folát – 105 mcg
  • Kyselina pantothenová – 3,9 mg
  • Cholin – 73,9 mg
Minerály:

  • Vápnik – 134 mg
  • Železo – 31,9 mg
  • Horčík – 218 mg
  • Fosfor – 132 mg
  • Draslík – 1527 mg
  • Sodík – 1174 mg
  • Zinok – 2,2 mg
  • Meď – 6,8 mg
  • Mangán – 2,1 mg
  • Selén – 8,1 mg

 

 

Dávkovanie spiruliny

Podľa zdravotníckych odborníkov University of Maryland Medical Center je štandardná dávka spiruliny pre dospelých 4 až 6 tabliet po 500 miligramov (teda 2 až 3 gramy denne). Množstvo sa však líši podľa veku a zdravotníckych potrieb. Než začnete spirulinu užívať, preberte to s lekárom.

 

Spirulina je bezpečná a je možné ju užívať bez obmedzenia podľa odporúčaní výrobcu. Pokiaľ chcete užívať spirulinu k ovplyvneniu zápachu z úst, je potrebné tabletu rozžuť, prípadne vysypať obsah niekoľkých tabliet do pohára vlažnej vody, ústa vypláchnuť a potom zhltnúť.radí doktorka farmácií Hana Šindelářová (red. upravené)

 

 

Užívanie spiruliny

Tablety spiruliny sa zapíjajú dostatočným množstvom vody.

Prášok môžete pridať napríklad do obľúbeného smoothie, džúsu alebo jogurtu, čím zlepšíte mierne nahorklú chuť spiruliny.

Jemné živiny a enzýmy v spiruline môže zničiť alkohol, káva i sladké sýtené nápoje. Spirulinu si preto dajte najlepšie hodinu predtým, než budete piť niečo podobné.

dezert ze spiruliny

Zo spiruliny pripravíte nielen zdravý nápoj, pridať ju môžete napríklad aj do dezertov

 

 

Pre koho nie je spirulina vhodná?

Spirulina pri vhodnom užívaní spravidla nemá žiadne vedľajšie efekty. Spirulina je všeobecne považovaná za relatívne bezpečnú aj pri užívaní vo veľkých množstvách.

Vo výnimočných prípadoch môže spirulina spôsobiť mierne žalúdočné potiaže, nevoľnosť, vracanie, zvýšený smäd, slabosť, rýchly srdcový tep, poškodenie pečene, šok, úzkosti či nespavosť.

Fakultná nemocnica Heraklion na Kréte v júni 2008 hlásila prípad rabdomyolýzy (živor ohrozujúci stav, pri ktorom sa rozpadá svalové tkanivo a môže spôsobiť zlyhanie obličiek) po požití spirulinového doplnku stravy.

Spirulina a jeji negativni ucinky na organizmus

 

 

Spracovanie spiruliny

Vedľajšie účinky spiruliny bývajú s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobené kontamináciou plesňami. Z dôvodu rizika kontaminácie niektorí odborníci odporúčajú obmedziť spotrebu spiruliny na maximálne 50 gramov denne.

Kontaminovaná býva spirulina pestovaná vo vodách obsahujúcich ťažké kovy (olovo, kadmium, arzén alebo ortuť) alebo s inými sinicami produkujúcimi toxické látky anatoxín a microcystin. Vždy si overte, že spirulina pochádza od kvalitného, dôveryhodného zdroja, ktorý ju pravidelne testuje na kontaminanty a výsledky dokáže doložiť.

Kontaminácia spôsobená ťažkými kovmi môže mať za následok hnačku a zvracanie, triašku, paralýzu alebo kŕče. Kontaminácia toxickými látkami anatoxin a microcystin môže spôsobiť napríklad zápal pankreasu, poškodenie srdca, problémy s dýchaním, zlyhanie obličiek, toxicitu pečene, poškodenie nervov alebo záchvaty. Pokiaľ postihnutý urýchlene nevyhľadá lekársku pomoc, vystavuje ohrozeniu svoj život.

spirulina nápoj a prášek

Spirulina se najčastejšie konzumuje vo forme nápoja zo zeleného prášku

 

 

Kto by spirulinu užívať nemal?

Tehotné, dojčiace ženy, deti a spirulina

U detí, ani dojčiacich a tehotných žien nebola bezpečnosť a účinnosť spiruliny zatiaľ preverená. Najmä kvôli rizikám kontaminácie sa nastávajúcim mamičkám a deťom jej konzumácia neodporúča. V týchto prípadoch preto jej užívanie vždy najprv konzultujte s lekárom.

 

Fenylketonúria, autoimunitné ochorenie a spirulina

Spirulinu by kvôli vysokému obsahu fenyalanínu pacienti s fenylketonúriou (PKU) užívať nemali. Fenylketonúria je vzácny stav, ktorý metabolizmu aminokyseliny fenylalanín bráni.

Podobne by sa spiruline mali vyhnúť tiež pacienti s autoimunitnými ochoreniami (napríklad reumatoidná artritída, roztrúsená skleróza alebo lupus), pretože by mohla zhoršiť ich stav.

 

Alergia na morské plody

Spirulinu by nemali užívať ani ľudia alergickí na plody mora.

 

 

S ktorými liekmi spirulinu nekombinovať?

Lieky potlačujúce imunitný systém a spirulina

Vyhnite sa užívaniu spiruliny spolu s imunosupresívnymi liekmi (methotrexát, prednison, adalimumab, azathioprin, etanercept a infliximab). Spirulina môže imunitu posilovať a znižovať teda účinnosť týchto liekov. Podobne je to s liekmi na riedenie krvi.

 

 

FAQ – často kladené otázky

Čo mám robiť, keď mi spirulina nechutí?

Spirulinu môžete užívať tiež napríklad vo forme tabliet.

Môžem si spirulinu vypestovať sám doma?

Áno. Budete potrebovať akvárium na slnečnom mieste a komerčne predávanú sadu na pestovanie spiruliny.

Ako mám spirulinu skladovať?

Spirulinovú pastu uchovávajte v chladničke. 

Sušenú spirulinu v chladničke skladovať nemusíte. Dlhú dobu vám vydrží tiež na chladnom a tmavom mieste.

Môžem spirulinu variť a piecť?

Áno, môžete. Dlhším vystavením teplu však znížite jej nutričnú hodnotu. Odporúčame spirulinu do jedla pridávať až tesne pred servírovaním.

Môžem sa spirulinou predávkovať?

Spirulina je prirodzený zdroj potravy, predávkovať sa ňou preto skôr nie je možné. Rovnako ako u akejkoľvek potraviny však jej nadbytok môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Spôsobiť by mohla napríklad predávkovanie vitamínom A.

Je spirulina bezlepková?

Áno, spirulina je prirodzene bezlepková potravina.

Je spirulina vhodná pre vegánov?

Áno. Spirulina je výborným zdrojom rastlinných proteínov.

Je lepšie užívat chlorellu alebo spirulinu?

Chlorella môže pomáhať s detoxikáciou ťažkých kovov a odstraňovaním nadbytočnej vody z tela. Spirulina môže fungovať ako antioxidant, dopĺňať bielkoviny a kyselinu gama-linelenovú na lepšiu imunitu a prevenciu poškodenia. Ideálne je užívať obe naraz ako kompletné spektrum výživných látok, ktoré vaše telo potrebuje.

Je spirulina kyselinotvorná alebo zásaditá?

Spirulina má pH okolo 9-10 a je zásaditá.

Môžem spirulinu dávať aj svojmu domácemu miláčikovi?

Áno. O dávkach sa však najprv poraďte s veterinárom.

 

 

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac