Mladý zelený jačmeň – účinky, riziká a kompletný nutričný profil

V podrobnom profile superpotraviny mladý zelený jačmeň zistíte:

  • ako presne vám mladý jačmeň môže zlepšiť zdravotný stav a kondíciu 
  • aký je vplyv mladého jačmeňa na chudnutie, krásu a vitalitu 
  • aký je kompletný výživový profil mladého zeleného jačmeňa
  • či si mladý jačmeň dokážete vypestovať aj sami doma 

 

profil mladého zeleného ječmene

 

Zelený jačmeň je vlastne nezrelý jačmeň siaty

mlady jecmen druhy

Naľavo mladý jačmeň, meniaci sa na neskoršie steblo. Napravo už zrelý klas so zrnom, nad ním nezrelý klas (zdroj)

V niekoľkodňových nezrelých výhonkoch mladého jačmeňa sa nachádza najviac prospešných látok. Obsahuje unikátnu kombináciu živín, ktoré v našej bežnej strave často nie sú dostatočne obsiahnuté a to v pomere ideálnom pre vstrebávanie aj využitie organizmu.

Sú to len niekoľkodňové zelené výhonky vysoké okolo 20 – 25 centimetrov, ktoré sa zomelú alebo lisujú a potom usušia. Šťava sa riedi vodou a pije. Pokiaľ máte mladé rastlinky, dá sa šťava piť aj čerstvá.

 

Čo je zelený jačmeň a kde sa používa?

V súčasnosti je zelený jačmeň obľúbeným doplnkom pre pozitívny vplyv na náš organizmus, pomáha udržiavať celkové zdravie, zvyšuje obranyschopnosť a často sa mu hovorí “životabudič”.

Jedná sa o obilninu príbuznú pšenici, patriacu medzi trávnaté rastliny. V minulosti by sme ju najčastejšie našli na trávnatých plochách západnej Ázie a severovýchodnej časti afrického kontinentu. Moderná medicína začala používať zelený jačmeň najmä pre vysoký obsah chlorofylu od 20. storočia.

 

Mladý zelený jačmeň obsahuje množstvo veľmi dôležitých látok: antioxidačné vitamíny C a E, množstvo rôznych enzýmov, ktoré sú cenné pre činnosť nášho organizmu. Sušina mladej hmoty obsahuje približne 10 percent minerálov ako napríklad železo, vápnik, horčík, fosfor a ďalšie.vymenováva vedúca vedeckého výskumu zdravotných účinkov šťavy z mladého jačmeňa Mendelovej univerzity prof. Ing. Jaroslava Ehrenbergerová, CSc. (red. upravené)

 

mladý zelený ječmen

Zelený jačmeň si môžete jednoducho vypestovať doma 

 

 

Fakty o zelenom jačmeni

Čo zelený jačmeň obsahuje?

  • je plný chlorofylu v ľahko vstrebateľnej podobe 
  • 4x viac vápnika než mlieko
  • 22x viac železa než špenát
  • prášok obsahuje 2x viac proteínov než obilné zrno (bielkovín má ako kvalitný steak)
  • 12 minerálov a ďalšie stopové prvky (železo, vápnik, horčík, fosfor, draslík, meď, mangán, zinok, kremík, sodík, bór, striebro, chróm)
  • 13 vitamínov (najmä vitamín C, E, A, B1, B2, B5, B6, B9, kyselinu listovú a pantothenovú)
  • 20 enzýmov
  • 17 z 20 základných aminokyselín vrátane esenciálnych (najvyšší podiel má asparágová a glutamová)
  • antioxidanty, vďaka ktorým chráni pred pôsobením voľných radikálov

Podobný obsah živín, spracovania a chuť má i mladá pšenica. Mladý jačmeň však oproti pšenici obsahuje ďaleko viac draslíka (25x), vápnika (37x), horčíka (2x) a železa (5x).  Nájdeme v ňom však o polovicu menej fosforu.

Zelený jačmeň si môžete jednoducho vypestovať aj doma. Mladé rastlinky potom ostrihajte, vylisujte a vypite. 

VIETE, že jedna čajová lyžička prášku zeleného jačmeňa odpovedá niekoľkým kusom zeleniny, nutrične napríklad dvom hlávkam brokolice?

 

 

Dôležité informácie

  • Zelenému jačmeňu sa hovorí tiež mladý jačmeň
  • Známy aj ako: Hordeum vulgare, jačmeň siaty, mladý jačmeň alebo po anglicky Barley Grass
  • Krajina pôvodu: najčastejšie sa používa pestovaný v Austrálii, Novom Zélande, Nemecku alebo USA
  • Predáva sa vo forme: čerstvý, prášok, tablety, kapsule
  • Dostupnosť v SR a ČR – áno

mladý zelený ječmen mapa

Mladý zelený jčmeň sa najčastejšie pestuje v týchto oblastiach 

 

 

Účinky potvrdené vedcami

Zelený jačmeň má výnimočné účinky. Väčšina z nich však zatiaľ žiaľ nebola vedecky dostatočne preukázaná. 

 

Mladý jačmeň nemá klinicky overené výsledky na ľuďoch, takže pokiaľ výrobca tvrdí, aký má úžasný účinok, tak preukázaný je iba vplyv vlákniny. Tá funguje proti zápche, čistí črevá, viaže v strave splodiny trávenia, má teda prospešný efekt.hovorí RNDr. Pavel Suchánek, expert na výživu, ktorý mimo iného pôsobí v IKEM ako výskumný pracovník (red. upravené)

 

  • Pomáha udržiavať fyzické aj psychické zdravie. Vitamíny aktivujúce enzýmy pomáhajú zvyšovať imunitu, predchádzať ochoreniam a patologickým stavom
  • Mierni fibromyalgiu (únavu a bolesť svalov v rôznych častiach tela).
  • Znižuje cholesterol, únavu aj kyslosť vnútorného prostredia (optimalizáciu a udržanie zásaditého pH, je možné ho využiť pri problémoch s prekyslením žalúdka a pálením záhy).
  • Detoxikuje a chráni telo pred nepriaznivými vplyvmi prostredia (následky škodlivín v jedle, vzduchu a predmetoch dennej potreby), bunky pred starnutím. Má silnú antioxidačnú aktivitu, pôsobí dokonca aj proti oxidačnému poškodeniu lipidov pokožky spôsobenému UV žiarením (obsiahnuté SOD je 500x účinnejšie než vitamín E, niekoľkonásobne aj než C). Likviduje voľné radikály, urýchľuje oxidáciu a redukciu, rozkladá peroxid vodíka na kyslík a vodu pre ľahké vylúčenie z tela.
  • Potláča chudokrvnosť aj kožné problémy (má priaznivý vplyv na funkciu žalúdka, čriev, pečene, obličiek a nadobličiek, aj na výživu kožných buniek).
  • Zlepšuje krvný obeh, vylučovanie, chuť do jedla. Reguluje trávenie a lieči zápchu. Má priaznivý vplyv tiež na činnosť štítnej žľazy, ktorá hormónmi ovplyvňuje metabolizmus.
  • Pomáha v boji s nadváhou. Mladý jačmeň však nie je liek na chudnutie, samotné užívanie chudnutie nezaručuje. Vždy je potrebné upraviť celkový životný štýl a jedálniček.
  • Pôsobí ako prevencia vzniku rakovinových prekurzorov, podporuje schopnosť imunitných buniek bojovať s rakovinou. 
  • Znižuje riziko vzniku srdcovocievnych ochorení, u diabetikov cholesterol a iné nebezpečné faktory aterosklerózy.
  • Zelený jačmeň podporuje hojivé procesy a je teda vhodný aj na rekonvalescenciu.

zelený ječmen účinky

 

 

Účinky NEpotvrdené vedcami

Neustále sa skúma vplyv jačmeňa a zelených superpotravín na prevenciu rakoviny. Toto tvrdenie ale nebolo nikdy potvrdené a potravinám sa nedá tento účinok pripisovať. 

  • lieči akné, cukrovku, srdcové choroby, krvný tlak, zápaly, nespavosť
  • znižovanie hmotnosti, prejavov alergií a cukru v krvi
  • zvyšovanie energie, podpora zrážanlivosti krvi
  • prevencia a liečba rakoviny aj radu civilizačných chorôb 
  • chráni proti baktériám a infekciám
  • upokojuje podráždené ďasná
  • úľava od ulceróznej kolitídy

 

 

Zdravotné a kozmetické využitie

Jačmeň a detoxikácia

Mladý jačmeň nie je liekom, podporuje však mnoho pochodov v organizme, vrátane imunitných procesov a má priaznivý vplyv pri celom rade ochorení. Eliminuje pôsobenie škodlivín na ľudské telo a rozkladá organické pesticídy, používa sa preto najčastejšie pri detoxikácii organizmu.

 

Čerstvá tráva z jačmeňa sa suší a spracováva hneď po zbere. Má silné detoxikačné účinky, dodáva organizmu energiu a pôsobí veľmi priaznivo na imunitný systém. Zelený jačmeň by som odporučil každému. Podľa mojich skúseností ale nerieši nič, pokiaľ človek neupraví celkový jedálniček.hovorí výživový poradca Martin Škába (red. upravené)

 

Jačmeň a chudnutie

Používa se tiež na podporu chudnutia a je často označovaný ako “elixír mladosti a krásy”.

 

 

Nutričné hodnoty

V mladom jačmeni nájdeme takmer všetky živiny, ktoré organizmus potrebuje. Pôsobia spoločne, navzájom podporujú svoju vstrebateľnosť a využiteľnosť. Hodnoty vždy závisia od spôsobu pestovania, kvalitnej pôdy a množstva slnečného svitu.

100 gramov zeleného jačmeňa obsahuje približne tieto zložky:

 

Nutričné zložky:

  • Bielkoviny 28,4 g
  • Sacharidy 41,1 g
  • Tuky 4,1 g
  • Vláknina 5,9 g
  • Vlhkosť 5,6 %
  • Popol 14,9 g
  • Fytosteroly 7 mg
  • Chlorofyl 300 mg
Vitamíny:

  • B1 0,43 mg
  • B2 2,41 mg
  • B3 3,63 mg
  • B6 17,8 mg
  • C 457 mg
  • E 7,38 mg
  • K 776 ug
  • B5 5,1 mg
  • B-karotén 1320 ug
Minerálne látky:

  • vápnik 5,48 mg.g-1
  • draslík 68, 3 mg.g-1
  • horčík 3,96 mg.g-1
  • železo 0,13 mg.g-1
  • zinok 0,03 mg.g-1
  • kremík 0,04 mg.g-1
  • sodík 4,74 mg.g-1
  • fosfor 3,94 mg.g-1
  • bór 26,2 μg.g-1
  • mangán 0,14 mg.g-1
  • meď 0,015 mg.g-1
  • striebro 0,50 μg.g-1
  • chróm 1,09 μg.g-1

 

Základom je dodanie už vyššie vymenovaných živín do organizmu a tým naštartovať jeho prirodzené metabolické pochody. Očistou organizmu sa „uvoľňujú ruky“ imunitného systému, ktorý potom nemusí pracovať na toľkých frontoch naraz a môže efektívnejšie likvidovať prirodzene vznikajúce rakovinové bunky, zápaly. Rovnako sa potom omnoho lepšie darí opravovať – regenerovať poškodené a opotrebované bunky a tým aj celé orgány a systémy. Zlepšením činnosti jednotlivých systémov a orgánov sa dosahuje celkovo lepší vnútorný pocit, ľudia pocítia príliv síl, ustupujú bolesti, stúpa výkonnosť, zlepšuje sa nálada a pôvodná špirála zdravia smerujúceho dolu sa obracia smerom hore. Nesmierne dôležitý je mohutný antioxidačný účinok mladého jačmeňa, pretože oxidačné činidlá sú všadeprítomné a neustále náš organizmus poškodzujú.komentuje MUDr. Miloslav Lacina (red. upravené)

 

 

Spracovanie mladého jačmeňa

Predávkovanie zeleným jačmeňom nie je prakticky možné, užíva sa krátkodobo aj dlhodobo. 

Podáva sa vo forme štiav aj sušeného prášku, z ktorého sa pripravuje nápoj. Ten sa musí vždy piť čerstvý. Nápoj je odporúčané popíjať nalačno po prebudení pomalým prehĺtaním a hodinovým odstupom od bežne užívaných liekov. Dôležité vitamíny a enzýmy ničí teplota nad 45°C. Prášok preto nezalievajte horúcou vodou.

Je ho možné užívať aj ako tablety či kapsule, ktoré sa iba zapíjajú vodou.

zelený ječmen

Zďaleka nie všetky zdravotné benefity jačmeňa sú potvrdené. Vedci ale neustále usilovne pracujú a stále prichádzajú na nové poznatky. 

 

 

Dávkovanie zeleného jačmeňa

Prášok má výhodu, že obsahuje viac vlákniny. Bežne sa dávkuje 2 – 3x denne po 1 čajovej lyžičke (rozpustenej v 200 ml vody alebo džúsu). Starí a chorí ľudia môžu denný príjem o 1 dávku zvýšiť.

Nepriaznivé vedľajšie účinky zeleného jačmeňa neboli úplne dokázané. Mladý jačmeň nie je návykový a iba ojedine sa pri jeho užívaní objaví alergia.

Tehotné, dojčiace ženy (kvôli detoxikácii a záťaži, ktorú spočiatku pre telo znamená) a celiatici by však jeho užívanie mali radšej najprv konzultovať s lekárom.

Telo ľudí trpiacich na celiakiu neznesie lepok – proteín obsiahnutý vo väčšine druhov obilnín. Nájdeme ho však len v zrnách, nie v tráve jačmeňa. Najmä pri vážnom type ochorenia užívanie preberte vždy s lekárom.

Užívanie zeleného jačmeňa sa neodporúča spolu s liekmi obsahujúcimi látku warfarin.

 

Mladý jačmeň zoženiete sušený a na prach pomletý celý alebo iba jeho vytlačenú šťavu. Pri výbere je dôležité zaoberať sa teplotou sušenia, ktorá by mala byť maximálne do 40 °C, aby si zachovala čo najviac ,živých‘ látok. radí Jana Černá, nutričná gastronómka a zakladateľka Akademie Nutričnej Gastronómie (red. upravené)

 

 

Pre koho nie je jačmeň vhodný?

Nie je vhodné užívať zelený jačmeň pri akútnych stavoch, po transplantácii orgánov, pri autoimunitných ochoreniach a niektorých závažných ochoreniach tráviaceho traktu, pľúcnej embólii a poruchách zrážanlivosti krvi – skrátka v prípadoch, kedy by sa telo nemalo vystavovať žiadnej záťaži, ktorú predstavujú aj vitamíny, enzýmy a minerály obsiahnuté v zelenom jačmeni.

 

Pestovanie zeleného jačmeňa a cena

Zelený jačmeň sa pestuje vo všetkých poľnohospodárskych oblastiach. Najhodnotnejší pochádza z BIO produkcie, kde je mladý jačmeň spracovaný šetrnými metódami. Ten najkvalitnejší je k nám často dovážaný zo sopečných pôd v Austrálii a Amerike. S kvalitou sa ale vždy zvyšuje aj to, koľko zaň zaplatíte.

 

 

FAQ – často kladené otázky

Konzumácia zeleného jačmeňa

Mal by som zelený jačmeň užívať s jedlom alebo bez?

Zelený jačmeň býva odporúčané konzumovať nalačno, aspoň ½ hodiny pred jedlom alebo 2 hodiny po jedle.

S čím môžem prášok z mladého jačmeňa zmiešať?

Niektorí ľudia ho miešajú iba s vodou, iným takto chuť príde príliš  “zelená”. Prášok z mladého jačmeňa je výborný napríklad s čerstvou šťavou z jabĺk, pomarančov alebo s paradajkovým džúsom.

Čím mám prášok zo zeleného jačmeňa miešať?

Prášok zo zeleného jačmeňa môžete vo vode rozmiešať aj obyčajnou vidličkou. Omnoho lepšie sa vám to ale podarí v šejkri.

Dnes budem doplnok stravy z mladého jačmeňa užívať prvýkrát. Nejaké rady?

Tráva zeleného jačmeňa má poriadny obsah živín. Odporúčame ho preto do stravy zaraďovať postupne každý deň, aby si naň telo zvyklo.

Odporúčané dávkovanie zeleného jačmeňa sa obvykle pohybuje okolo 1 čajovej lyžičky prášku alebo 7 tabliet denne. Pokiaľ s užívaním začínate, odporúčame omnoho menšie množstvo. Začnite s ¼ – ½ čajovej lyžičky prášku alebo s 1 – 3 tabletami z mladého jačmeňa denne a dávku postupne navyšujte, pokiaľ sa nedostanete k dávkovaniu odporúčanému na pribalovom letáku konkrétneho výrobku.

Ako spoznám, že jem príliš veľa mladého jačmeňa?

Pokiaľ užívate príliš mnoho zeleného jačmeňa, vaša stolica zmení farbu na zeleno, pretože telo nie je schopné všetok jačmeň stráviť. Pokiaľ ho užívate 1x denne, skúste dávku rozdeliť na dve menšie a užívať 2x denne. Pokiaľ ani to nepomáha, dávkovanie znížte a v nasledujúcich niekoľkých týždňoch opäť zvyšujte na bežnú dávku.

Môžem zelený jačmeň zmiešať s teplou vodou?

Zelený jačmeň je vhodné miešať so studenou vodou alebo s vodou izbovej teploty, nikdy však nie s horúcou. Horúca voda ničí enzýmy obsiahnuté v zelenom jačmeni.

Môžem sa zeleným jačmeňom predávkovať?

Nie. Predávkovanie sa zeleným jačmeňom je podobne pravdepodobé ako predávkovanie sa šalátom.

Môžem zelený jačmeň užívať pri pôstoch?

Áno. Zelený jačmeň vám pri držaní pôstu dodá makroživiny, proteíny a komplex sacharidov dôležitých pre správne fungovanie organizmu.

Môžem zelený jačmeň pridať do veľkého množstva vody?

Áno. Dbajte však na to, aby bola voda chladná a fľašu po otvorení uchovávajte v chladničke.

Môžem mladý jačmeň užívať spolu s jedlom?

Môžete. Vaše telo však vstrebá viac živín, pokiaľ ho budete užívať nalačno.

Ako zelený jačmeň chutí?

Zelený jačmeň má “zelenú”, “zemitú” chuť. Niektorým ľuďom pripomína špenát, niektorí ho milujú, iný radšej niečím zamaskujú.

 

Praktické informácie

Som chorý. Je šťava zo zeleného jačmeňa vhodná aj pre mňa?

To záleží od druhu vašej choroby. Odporúčame poradiť sa s vaším lekárom, ktorý váš zdravotný stav pozná najlepšie.

Ako by som doplnok stravy zo zeleného jačmeňa mal skladovať?

Doplnky stravy zo zeleného jačmeňa skladujte na suchom, tmavom a chladnom mieste. Chráňte ho teda pred svetlom, teplom a vlhkosťou. Pozorne čítajte príbalový leták a postupujte podľa inštrukcií na ňom uvedených.

Môžem doplnky stravy zo zeleného jačmeňa skladovať v chladničke alebo v mrazničke?

Pokiaľ máte v lete doma naozaj vlhko a teplo, odporúčame skladovanie zeleného jačmeňa v mrazničke. V chladničke mladý jačmeň neskladujte – mohlo by totiž dojsť k zrážaniu vlhkosti.

Pomôže mi zelený jačmeň schudnúť?

Zelený jačmeň obsahuje málo kalórií a veľké množstvo živín, ktoré pomáhajú spaľovať tuk a premieňať ho na energiu. Pokiaľ chudnete, zelený jačmeň vám môže dodať enzýmy, aminokyseliny, vitamíny a minerály bez obáv z tukov a kalórií.

Obsahuje zelený jačmeň kofeín?

Nie, organický zelený jačmeň kofeín neobsahuje. Obsahuje fytonutrienty, ktoré zvýšia kapacitu vašich buniek, ktoré tak môžu produkovať viac energie bez ovplyvnenia spánku a relaxácie.

Koľko cukru zelený jačmeň obsahuje?

Mladý jačmeň obsahuje iba veľmi malé množstvo cukru a je preto bezpečný pre ľudí s nestabilnou hladinou cukrov v krvi, aj pre diabetikov.

Obsahuje zelený jačmeň lepok?

Lepok sa nachádza iba v zrnách, nie v tráve jačmeňa. Zelený jačmeň je teda prirodzene bezlepkový. Pozor však na možnú kontamináciu, ku ktorej môže dôjsť pri nevhodnom spracovávaní.

Prečo je zelený jačmeň zelený?

Mladý jačmeň do zelena prirodzene farbí chlorofyl.

Obsahuje zelený jačmeň rovnaké množstvo živín ako multivitamíny?

Nie, zelený jačmeň obsahuje viac živín. Nájdeme v ňom kompletné vitamíny, minerály, aminokyseliny a enzýmy.

Môžem zelený jačmeň kombinovať s ďalšími doplnkami stravy a liekmi?

Pokiaľ užívate nejaké lieky alebo doplnky stravy, konzultujte zaradenie zeleného jačmeňa do stravy radšej najprv s lekárom.

Spôsobuje mladý jačmeň bolesti žalúdka?

Zelený jačmeň je zásaditý a môže pomôcť vyrovnávať žalúdočné šťavy. Pokiaľ trpíte chronickým žalúdočným ochorením, ako je napríklad prekyslenie žalúdka, poraďte sa o jeho užívaní so svojím ošetrujúcim lekárom.

Je mladý jačmeň bezpečný pre deti?

Áno, podľa telesnej hmotnosti však znížte dávku. Deti staršie ako 10 rokov môžu dostávať bežnú dávku.

Je zelený jačmeň vhodný pre tehotné a dojčiace ženy?

Áno, konzultujte však užívanie mladého jačmeňa v tehotenstve alebo pri kojení s vaším lekárom.

Aký je rozdiel medzi šťavou zo zeleného jačmeňa a mladej pšenice?

Benefity zelenej pšenice a zeleného jačmeňa sú takmer rovnaké. Mladá pšenica však častejšie spôsobuje nevoľnosť a šťava zo zeleného jačmeňa je podľa niektorých ľudí chutnejšia.

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac