Rastlinné mlieka – 4 tipy pre zdravý jedálniček

Rýžové mléko, rostlinná mléka

Smoothie – to je rozmixované ovocie a zelenina. Pokiaľ do smoothie pridáme jogurt, tvaroh alebo mlieko, pokojne ho môžeme vydávať za koktail. Pre vegánov však bude prijateľné iba mlieko rastlinné. Rastlinné mlieko dokáže to klasické kravské skvelo nahradiť. Navyše neobsahuje potenciálne alergény, takže sa hodí aj v prípade alergie a intolerancie na mliečnu bielkovinu (kazeín) alebo mliečny cukor (laktózu).

Čo sú to rastlinné mlieka?

Rastlinné mlieko nie je produktom mliečnych žliaz cicavcov a nejde teda o mlieko ako také. Ide o rastlinný nápoj, ktorý má rovnaké využitie ako klasické mlieko. Je to rastlinná alternatíva bežného kravského (kozieho, ovčieho) mlieka s lepšou stráviteľnosťou.

Rastlinné mlieka neobsahujú cholesterol. V porovnaní s klasickým mliekom majú viac sacharidov na úkor proteínov. Nasýtené tuky nahradzujú tuky nenasýtenými. Sú tiež zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálov.

Rastlinné mlieko je ľahšie stráviteľné, vegánske a pritom ponúka rovnaké využitie, ako klasické mlieko

Druhy rastlinných mliek infografika

Rastlinné mlieka – ako sa v nich vyznať?

Rastlinné mlieka majú mnoho podôb podľa toho, z ktorej vstupnej potraviny sa vyrábajú. K tým najznámejším patrí ovsené mlieko. Univerzálne použitie vďaka neutrálnej chuti ponúka mlieko ryžové. Často sa stretávame aj s mliekom sójovým, ktoré má však určité obmedzenia – nie je vhodné pre deti do troch rokov.

V mnohých prípadoch sú rastlinné mlieka bezlepkové, takže sa hodia i pre celiatikov – napríklad pohánkové mlieko, mlieko pšenové alebo cirokové.

Rastlinné mlieka sa všeobecne vyrábajú buď z obilnín, alebo z orechov a semien. Poznáme preto tiež mlieko mandľové, kokosové alebo orechové. Stretnúť sa môžeme aj s exotickými nápojmi ako je mlieko zo semienok chia, konopných semienok alebo quinoi.

 

TIP: Na prípravu mlieka potrebujete doma spoľahlivý mixér alebo odšťavovač. Kliknite sem pre zoznam TOP 10 najlepších strojov.

 

Kupovať alebo vyrábať rastlinné mlieko?

Rastlinné mlieka sa dnes bežne dajú kúpiť. Ak ich kupujeme, mali by sme uprednostňovať nápoje v BIO kvalite, bez obsahu umelých aditív, konzervantov, aróm, farbív či dochucovadiel. Lepšie zloženie ponúkajú rastlinné mlieka neochutené, akokoľvek lákavo môžu znieť najrôznejšie príchute.

Viac o tom, aké rastlinné mlieka sú na trhu a ako medzi nimi vybrať tie najlepšie sa dozviete na stránkach časopisu dTest.

Rastlinné mlieka sa dajú bez väčších ťažkostí vyrobiť aj doma. Pri domácej výrobe ľahšie postrážime zloženie mlieka a ešte ušetríme. Domáce rastlinné mlieko vyjde podstatne lacnejšie než mlieko kupované. Navyše si môžeme vyrobiť aj také mlieka, ktoré nie sú bežne k zakúpeniu, napríklad makové mlieko.

obilné mléko

Obilné mlieko môže mať mnoho podôb podľa vstupnej suroviny

 

Ako vyrobiť domáce rastlinné mlieko?

Postup pre domácu výrobu rastlinného mlieka je takmer rovnaký pre všetky druhy mlieka.

Na mixovanie sa využíva výkonný mixér, daná surovina sa mixuje s vodou. Všeobecne je potrebný 1 liter vody na 100 g vstupnej suroviny. Po rozmixovaní sa mlieko filtruje, aby sa zbavilo pevných čiastočiek. K tomu možno využiť čajové sitko, ešte lepšia je však jemná bavlnená tkanina. Existujú aj špeciálne filtračné tkaniny na prípravu rastlinného mlieka. Pre naozaj jemné mlieko sa tekutina filtruje niekoľkokrát.

Na konci prípravy je možné do mlieka pridať štipku soli, zvýrazní sa tak jeho chuť.

Domáce rastlinné mlieko sa uchováva v chladničke, najdlhšie vydrží v sklenenej nádobe. Malo by sa skonzumovať cca do 3 dní. Pred konzumáciou sa vždy premiešava, prirodzene totiž dochádza k usádzaniu pevnejšej zložky mlieka.

sladké obilné mléko

Obilné mlieko chutí sladko, je zdravé a univerzálne čo sa týka kombinácií

 

4 najlepšie rastlinné mlieka do smoothies

Makové mlieko

Makové mlieko je jedným z tých, ktoré sa nedajú kúpiť v obchode. Nezostáva teda nič iné, než si ho vyrobiť doma. Už len kvôli zaujímavej upokojujúcej chuti to stojí za to. Mak upokojuje nervy svojou chuťou i vnútorným pôsobením, tiež tlmí bolesť a pomáha s nespavosťou.

Rovnako, ako ďalšie rastlinné mlieka pôsobí zásadotvorne, pomáha teda bojovať proti prekysleniu organizmu, dokonca má byť prospešné aj pri prekyslení žalúdka alebo pálení záhy. Makové mlieko ponúka vo svojom zložení mnoho cenných živín, vyniká predovšetkým vysokým obsahom vápnika.

Dá sa vyrobiť klasickým postupom: máčanie, mixovanie, filtrovanie (pozri vyššie).

Recept na zvýraznenie sladkastej chuti odporúča mak najprv prepláchnuť horúcou vodou, potom opražiť do sucha. Ak potom taký mak rozmixujete s vodou a prefiltrujete do podoby mlieka, má mať oveľa príjemnejšiu chuť.

Makové mlieko sa v smoothies skvele kombinuje s rôznymi druhmi ovocia. Hodí sa aj do ďalších studených pokrmov. Nie je však vhodné pre tepelnú úpravu. Varom stráca svoju chuť a mení konzistenciu.

 

Mandlové mlieko

Mandle sú známe ako tzv. brain food a rovnako tak sa medzi brain food, teda potraviny s priaznivými účinkami na nervovú sústavu a činnosť mozgu, dá zaradiť aj mandľové mlieko. Obsahuje celé spektrum živín, kde nechýbajú ani nenasýtené mastné kyseliny a minerály ako horčík. Práve horčík pritom býva spájaný so správnou funkciou nervovej sústavy.

Výhodou mandľového mlieka je vyššia odolnosť voči teplotám, a tak nájde využitie nielen v smoothies, ale aj pri príprave teplých pokrmov. Je to tiež ideálne rastlinné mlieko do kávy, čaju či kávoviny.

Výroba mandľového mlieka sa nelíši od výroby iných mliek rastlinného pôvodu. Oplatí sa predchádzajúce máčanie, potom nasleduje mixovanie a filtrovanie.

Mandlové mléko

Pozor na kupované mandľové aj iné rastlinné mlieko. Často obsahuje iba stotinu objemu zo skutočných mandlí.

 

Ryžové mlieko

Ryžové mlieko je bohatým zdrojom sacharidov, zato v ňom takmer chýbajú tuky. Aj vďaka tomu je obľúbené najmä u športovcov. Má neutrálnu chuť, takže sa hodí do najrôznejších pokrmov, samozrejme, že skvele doplní aj smoothies.

Ryžové mlieko sa dá pripraviť z najrôznejších druhov ryže. Lahodnú chuť sľubuje najmä ryža jazmínová. Vyrába sa iba z namočenej ryže, rovnako tak z ryže varenej.

Na webe Proalergiky.cz nájdete tento recept:

100 g ryže povaríme cca 15 – 20 min., potom vodu zlejeme, aby sme ryžu rozmixovali s litrom studenej vody. Následne precedíme, pridáme štipku soli a prípadne fruktózu či trstinový cukor. Zatiaľ čo cukor sa dá vynechať, soľ sa hodí pre zvýraznenie chuti. Lahodnú chuť mlieka môže podporiť namiesto soli aj riasa nori varená spolu s ryžou.

blendea supergreensZDRAVÝ ZELENÝ TIP: Hneď dve zelené riasy spirulina a chlorella, k tomu zelený jačmeň a mladá pšenica, všetko v BIO kvalite. To je zmes Blendea SUPERGREENS. Aj táto zmes superpotravín sa môže stať výživnou ingredienciou vášho smoothie. Nabije ho dávkou kvalitných bielkovín, esenciálnych mastných kyselín, vitamínov, minerálov a chlorofylu.

 

 

Kokosové mlieko

Ryžové mlieko ponúka energiu vo forme sacharidov, kokos ponúka najmä energiu vo forme tukov. Kokosové mlieko vo svojom zložení poskytuje aj cenné minerálne látky a vitamíny. Ide o zdravý a chutný nápoj so širokým kulinárskym využitím. Nádherne zjemní aj najrôznejšie smoothies.

Pri výrobe domáceho kokosového mlieka nie je nutné máčanie suroviny. Na druhej strane treba počítať s obmedzenou trvanlivosťou mlieka – najlepšie je, ak ho skonzumujete ihneď po výrobe. Recept je jednoduchý, inšpiráciou môže byť napríklad blogerka Cukrfree. Tá rozmixuje 1,5 – 2 šálky strúhaného kokosu so 4 šálkami vody. Potom stačí mlieko precediť. Zvyšná kokosová hmota sa dá využiť ako kokosová múka pri pečení.

 

VIDEO: Pripravte si vlastné kokosové mlieko podľa Marušky VEG.

 

 

Rastlinné mlieka – 4 tipy pre zdravý jedálniček
5 (100%) 2 hlas[ů]

Pridajte komentár

XHTML: Môžete použiť tieto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac