Syndróm vyhorenia a 10 rozumných tipov, ako mu predísť 👩‍🚒

syndróm vyhorenia

Syndróm vyhorenia je stav emocionálneho vyčerpania, ktorý je často spojený so stratou záujmu o profesné a pracovné povinnosti či postup, alebo dokonca o zaujatie v osobnom živote človeka. Často vedie práve k poklesu efektivity práce či k deprimujúcim stavom. Syndrómom vyhorenia trpí až 20 % Slovákov. Aké sú príznaky, prejavy a ako syndrómu vyhorenia zabrániť?

Syndróm vyhorenia nie je zatiaľ uznaná diagnóza, nedá sa ho preto považovať za duševnú chorobu. Aj napriek tomu ide o veľmi diskutovanú tému dnešnej doby a jeho príznaky sa objavujú čím ďalej tým viac u mladých ľudí predovšetkým do veku 44 rokov.

 

Syndróm vyhorenia nie je zatiaľ oficiálne uznaná diagnóza, nedá sa ho preto považovať za duševné ochorenie.

Aj napriek tomu ide o veľmi diskutovanú tému dnešnej doby a jeho príznaky sa objavujú u čím ďalej tým viac mladých ľudí predovšetkým do veku 44 rokov.

 

Aké sú príznaky syndrómu vyhorenia?

Hlavnými spúšťačmi syndrómu vyhorenia sú chronický stres, permanentný časový tlak a vysoké emočné napätie. Ide o reakciu tela a predovšetkým mysle na dlhodobé fyzické vyčerpanie, intenzívne zaujatie určitou úlohou a každodenný stres.

 

Ako sa syndróm vyhorenia prejavuje?

 

ZDRAVÝ TIP PRE FYZICKÚ A DUŠEVNÚ POHODU: Ako sa nakopnúť?

Blendea SUPERGREENS vám každé ráno dodá ideálnu dávku energie.

Blendea je zmes zeleného jačmeňa, mladej pšenice, chlorelly, spiruliny a mäty priepornej. Tieto superpotraviny celkovo povzbudia organizmus a doplnia potrebné vitamíny i minerály.

SUPERGREENS účinky

 

Koho môže syndróm vyhorenia stretnúť najčastejšie?

Najčastejší výskyt syndrómu vyhorenia nájdeme u osôb, ktoré majú náročný a intenzívny kontakt s ľuďmi, ktorí ich spätne hodnotia. Ide o profesie, ktoré obnášajú vysoké nároky orientované na výkon a kde môžu nastať fatálne následky v prípade možného omylu.

Jednoducho u ľudí, ktorých pracovné výkony sú úzko späté s veľkou zodpovednosťou a prílišným pracovným nasadením, ktoré zasahuje až do súkromného života.

Syndróm vyhorenia hrozí ale tiež osobám, ktorých práca je stereotypná alebo zle finančne ohodnotená. Stres sa však neviaže nutne k danej profesii. Súvisí aj s osobnostnými charakteristikami, s tým, ako sa kto dokáže vyrovnať so zmieneným stresom a aký je celkovo jeho životný štýl.

Konkrétne sa syndróm vyhorenia môže objaviť hlavne u ľudí, ktorí majú takzvanú pomáhajúcu profesiu a pre ktorých je ich práca „poslaním“. Najčastejšie to sú lekári a zdravotné sestry, psychológovia, pracovníci v sociálnej správe, policajti, učitelia ale aj manažéri, programátori alebo architekti či právnici.

Vyhorenie je teda dôsledok nerovnováhy medzi profesným očakávaním a jeho realitou, medzi ideálmi a skutočnosťou.
“Syndrómom vyhorenia si podľa literatúry prejde približne štvrtina pracujúcich. Zatiaľ čo dávnejšie bol doménou pomáhajúcich profesií, podľa prieskumu spoločnosti Commservis.com ho prežila už viac ako polovica českých manažérov.

Nie je sa čomu čudovať, aj manažéri sú ľudia, ktorí musia komunikovať s ostatnými. Pri ekonomických problémoch cítia, že majú obmedzený manávrovací priestor.”

Psychologička Mgr. Hana Slánská, lipalip.cz
Psychologička Mgr. Hana Slánská

 

3 hlavné fázy syndrómu vyhorenia

Fáza 1

V prvej fáze cítime nadmerné nadšenie a máme vysoké, idealistické ciele. Máme tendenciu preceňovať náš potenciál a sme ochotní neúnavne pracovať.

 

Fáza 2

Začínajú sa objavovať problémy, ktoré nás spomaľujú. Aby sme ich kompenzovali, pracujeme ešte viac. Snažíme sa čím ďalej, tým viac, ale začíname mať pocit, že naše problémy sú neprekonateľné.

Ak sme sa počas prvej fázy nezačali obávať hromadiacich sa prekážok, začneme to robiť teraz. Preto sa tieto obavy snažíme ignorovať.

Namiesto toho obviňujeme ostatných, kritizujeme systém, strácame záujem o svoju prácu a začneme spochybňovať vlastné odborné znalosti. Prichádzajú aj prvé fyzické prejavy a my sa cítime stále viac podráždení.

 

Fáza 3

Sme úplne sklamaní všetkým, čo sa okolo nás deje, sme nemotivovaní až demotivovaní. Depresia sa stane súčasťou nášho každodenného života a život sám sa zdá byť bezvýznamný. Cítime, že sme na konci svojich síl a chceme všetko úplne vzdať.

syndrom vyhoření kvůli práci

Nenechajte svoju pracovnú pílu a nasadenie dôjsť až do fázy syndrómu vyhorenia. 

 

7 fáz vyhorenia podľa nemeckého psychológa Matthiasa Burischa

1. Výstražné príznaky vyhorenia

Prvá fáza vyhorenia začína neúnavným úsilím o úspech. Tým vyčerpáme nadmerné množstvo energie (sme hyperaktívni, berieme si dobrovoľné neplatené nadčasy, odmietame osobné potreby…) Následne logicky prichádza celkové vyčerpanie (napríklad nedostatok energie, poruchy spánku…)

 

2. Znížené odhodlanie

Smerom ku klientom či k pacientom začíname strácať pozitívne emócie, strácame empatiu a nahrádza ju cynizmus. Sme rozčarovaní z práce, objavuje sa znechutenie, únava a mysľou sme celkom neprítomní.

Nadobúdame pocit, že si zaslúžime viac, cítime sa podhodnotení alebo zneužívaní, máme nechuť k pracovným výkonom.

 

3. Emočné reakcie

Prichádza depresia, pocity viny a zlyhania. Tiež sa môže objaviť agresia, obviňujeme ostatných, sme náladoví, podráždení, nie je s nami rozumná reč.

 

4. Zhoršenie

Zhoršujú sa nám naše kognitívne funkcie, sme dezorganizovaní, nerozhodní, nedokážeme sa poriadne koncetrovať, prebiehame od jedného k druhému, nič ale nie sme schopní poriadne dokončiť. Naša motivácia je výrazne znížená, rovnako tak aj flexibilita, kreativita a predstavivosť.

 

5. Stabilizácia

Náš emocionálny život sa premieňa v ľahostajnosť. Zmení sa aj náš sociálny život, napríklad sa vyhýbame neformálnym kontaktom a začíname sa cítiť veľmi osamelí.

Nemáme ale o nič záujem, náš voľný čas sa premenil v prázdno. Nemáme chuť sa venovať ani aktivitám, ktorým sme sa venovali predtým (ako napr. záhradkárstvo, turistika, čítanie…)

 

6. Psychosomatické reakcie

Tie majú mnoho podôb. Napríklad nespavosť, bolesti hlavy, problémy s dýchaním, vysoký krvný tlak, problémy so zažívaním.

KLIKNITE A ČÍTAJTE: Ako presne vám Blendea pomôže s trávením

supergreens a trávenie

 

7. Posledná fáza

Posledná fází je potom číre zúfalstvo, pocity bezmocnosti a beznádeje až do bodu samovražedných tendencií.

Všeobecne teda môžeme syndróm vyhorenia zhrnúť ako stav, kedy sa u jedinca vyskytuje strata činorodosti, prichádzajú pocity sklamania pri hodnotení minulosti.

Jedinec stráca záujem aj o osobný rozvoj či osobný život. Uspokojí sa s každodenným stereotypom, snaží sa iba prežiť a nemať problémy. Dochádza k strate tvorivosti, iniciatívy a spontánnosti, prevažujú negatívne pocity od agresivity až po depresiu.

vyhořená žena
Tieto stavy by ste rozhodne nemali podceniť a akýkoľvek náznak pocitu vyhorenia určite začať rýchlo riešiť. 

 

Ako predísť syndrómu vyhorenia (prevencia)?

Rady, ako syndrómu vyhorenia predísť alebo ako ho zastaviť, kým je ešte čas, sa môžu zdať banálne. Možno banálne naozaj sú, o to väčšie prekvapenie je fakt, ako zložité je pre ľudí sa týmito radami riadiť.

V prvom rade je dôležité, aby ste po svojom boku mali silného a chápavého partnera a okolo seba kamarátov, s ktorými si rozumiete a máte si s nimi čo povedať. Pretože ak nastane vo vašom živote nejaký problém, ako je napríklad vyhorenie, sú to práve oni, kto by vám mal byť oporou a pomôcť vám vrátiť späť chuť do života.

V druhom rade musíte myslieť aspoň o kvapku viac na seba než na svoju prácu. Áno, pocit dosiahnutého cieľa, dobre odvedená práca a postup v kariére sú lákavé vyhliadky a nepochybne napĺňajúce emócie, avšak nič sa nemá preháňať a nesnažte sa to dosiahnuť cez mŕtvoly. Nezabúdajte, že najprv ste tu vy a vaše zdravie a až potom práca.

Naučte sa hovoriť NIE a nezabúdajte relaxovať. Je jedno, či si odpočiniete prechádzkou v prírode, venčením svojho psieho miláčika, čítaním obľúbených kníh, tancom, jogou, boxom, spoločenskou hrou, varením, pečením alebo pozeraním obľúbeného seriálu. Nenechajte si v žiadnom prípade svoje obľúbené činnosti vziať. Naplánujte si ich a nedovoľte, aby ich práca nahradila a vytlačila z vášho života.

Na psychických problémoch sa môže podieľať tiež zamestnanie bez jasne vymedzených kompetencií. Preto si všetko včas a poriadne so svojím nadriadeným nastavte. Komu sa zodpovedáte, koho máte naopak na starosti vy a aké sú konkrétne ciele pri vašej pozícii a kedy je reálne ich splniť.

Neodkývnite nič, čo dopredu viete, že vás bude stáť viac energie a času, ako ste schopní reálne investovať. Alebo viac, ako máte zaplatené. Ak nemáte splnenú jednu veľkú úlohu, nehrňte sa do ďalšej. Urobte si plán a buďte systematickí.

Niekedy je na mieste aj zmena povolania. V dnešnej dobe to nie je nič neobvyklé ani nič, za čo by sa mal človek hanbiť. Ak cítite, že máte náročnú profesiu, ktorú už nie ste vnútorne schopní zvládnuť, je na čase ísť.

Rovnako tak v prípade, ak máte naopak pocit, že máte na viac, ale nedostáva sa vám priestoru k sebarealizácii. Nájsť si tú vhodnú profesiu a pozíciu môže byť omnoho ťažšie, než sa zdá. Každopádne sa jednoznačne oplatí hľadať a ten čas a energiu tomu venovať.

naučit se říkat ne

Naučte sa hovoriť NIE a zbavíte sa mnohých zbytočností, ktoré vás stresujú

 

10 jednoduchých tipov, ako sa vyhnúť syndrómu vyhorenia

  1. Nastavte nárokom svojho nadriadeného aj svojim nárokom tú správnu latku. Nepodceňujte sa, ale ani nepreceňujte.
  2. Naučte sa hovoriť NIE. Ak cítite, že povinnosti, ktoré sa na vás valia. sú nad rámec vašich síl alebo kompetencií, povedzte to nahlas a nesnažte sa za každú cenu vyhovieť všetkým. Tá cena je totiž občas až príliš vysoká.
  3. Buďte otvorení novým výzvam, ale iba takým, ktoré vás naozaj môžu posunúť ďalej, a to tým smerom, ktorý je vám sympatický a s ktorým sa dokážete stotožniť. Učte sa od skúsených, inšpirujte sa, motivujte sa.
  4. Pomáhajte druhým iba do určitej miery. Opäť platí, že vy nie ste jediní, kto môže spasiť svet alebo vyriešiť daný problém. Buďte tu pre druhých, ale zároveň ich nechajte tiež trochu samostatne pracovať. Nemôžete byť zodpovední za všetkých a za všetko.
  5. Stanovte si priority a tými ra riaďte. Kým nedokončíte jednu úlohu, nepúšťajte sa do ďalšej. Plánujte a pracujte podľa zoznamu. Väčšie úlohy si potom rozdeľte na menšie dielčie kroky, ktoré bude jednoduchšie zvládnuť.
  6. Verte ostatným okolo seba a nechajte si pomôcť. Nie je možné, aby všetka zodpovednosť ležala len na jednom človeku. Rozdávajte úlohy, delegujte a dôverujte.
  7. Buďte zdravo kritickí k sebe aj k svojim spolupracovníkom. Obzrite sa naspäť, čo sa podarilo a čo nie. Pochváľte sa za úspechy, neúspechy zanalyzujte, pripravte si argumentáciu a poučte sa z chýb.
  8. Buďte otvorení ako svojmu nadriadenému, tak k sebe, ale aj k svojim podriadeným. Čokoľvek, čo sa vám nepáčí, dajte asertívne najavo. Ak vás niečo trápi, rýchlo problém riešte s kompetentnou osobou. Neutápajte sa v predsudkoch, klamstvách a nespokojnosti.
  9. Už žiadny komunikačný šum. Ak vám niečo nie je jasné. nie ste si istí, ako máte postupovať alebo sa na porade, kde ste neboli, upieklo niečo, čomu úplne nerozumiete, pýtajte sa. Nie je to hanba, predídete možným chybám a domnienkám. Navyše prejavíte záujem, čo je žiadúce.
  10. Odpočívajte. Nezabúdajte na pravidelnú dovolenku, nenechajte sa ochudobniť o pauzu na obed, nechávajte si voľné večery alebo víkendy a venujte sa tiež sami sebe.
Pamätajte si, že syndróm vyhorenia vzniká v našich hlavách. Ak sa sami presvedčíte, že vaše vzťahy a záľuby majú zmysel, vyhoreniu predídete.

Ak sa to nepodarí hneď, nájdite si inú prácu, iné vzťahy a iné záľuby. Využite svoje právo cítiť sa v živote šťastne a spokojne. Váš život sa zlepší a predĺži.

 

KLIKNITE A ČÍTAJTE TIEŽ: Ako bojovať s bežnými stresovými situáciami?

 

Ohodnoťte článek

Pridajte komentár

XHTML: Môžete použiť tieto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac