Zimná únava a 5 príčin, ktoré vám uberajú “šťavu”

Zimná únava

Dúfali ste, že stres, nedostatok odpočinku a následné vyčerpanie je záležitosťou, ktorá po Vianociach odozneje? Ale ono je to teraz vlastne ešte horšie. Krátke dni, málo svetla a neustále prechody z tepla do zimy a obrátene. Zimná únava na seba nenechala dlho čakať a vy by ste si najradšej ustlali k zimnému spánku, že?

Spolu s predvianočnými večierkami, prejedaním počas sviatkov a silvestrovskými oslavami sa momentálne cítite slabí ako mucha. Ja vám ale so zimnou únavou poradím. Mám pre vás 5 rád, ako zahnať únavu do kúta.

Čo spôsobuje zimnú únavu?

1. Nezdravá strava

Sladkého a tučného už bolo dosť. Prvým krokom k tomu, aby ste telu dodali späť potrebnú energiu je úprava jedálnička. Ideálne ešte predtým, než sa vrátite k zdravšej a čerstvejšej strave, telo poriadne očistite.

Stačí niekoľkodňová očistná kúra, vďaka ktorej zbavíte telo toxínov a škodlivých látok, ktoré vás len zaťažujú a berú vám energiu. Nezabudnite telu dodať dostatočné množstvo čerstvého ovocia a zeleniny.

Prečo jesť ovocie a zeleninu? To vysvetľuje Robert S. Morse, N.D., D.Sc, I.D., M.H., americký lekár-naturopat, biochemik, iridológ a bylinkár.

„Zdravie je energia, ktorá prináša vitalitu a odolnosť. Je možné ho dosiahnuť jedine konzumáciou surového zrelého čerstvého ovocia, zeleniny, orechov a semien.

Mozog a nervové centrá obshujú tkanivá s najvyššou energetickou či elektrickou hodnotou v tele. Ovocie má zo všetkých potravín najviac elektrickej energie. Túto energiu je možné určiť meračmi elektriny a magnetizmu. Moje vlastné klinické výskumy dokázali, že ovocie regeneruje mozog a nervové tkanivá, zatiaľ čo zelenina nie.

Zistil som, že ovocie je strava pre mozog a nervy a čistič tkanív. Zelenina je staviteľ a je vhodná pre svalové a kostné tkanivá. Orechy a semená sú štrukturálne potraviny, ktoré posilňujú telo ako celok.

Detoxikácia je naozajstná veda a umenie, nevyhnutná odpoveď na konzumáciu oných potravín, ktoré sú toxické a upchávajú naše telo.

 

TIP: Pre ešte silnejší efekt vašej očistnej kúry pite každý deň zarovnanú odmerku Blendea SUPERGREENS rozmiešanú vo vode. Blendea SUPERGREENS je zmes zeleného jačmeňa, mladej pšenice, spiruliny a chlorelly, ktorá vám zaistí detoxikáciu organizmu, zlepší trávenie, posilní imunitu a obmedzí pocity únavy.

Ako? Napríklad chlorella je vrcholným zdrojom chlorofylu,  silného antioxidantu bohatého na všetky užitočné vitamíny, minerály, tráviace enzýmy, omega-3 mastné kyseliny. Viac sa dočítate v tejto štúdii. Mladý jačmeň mimo iného odstraňuje pocity únavy, zlepšuje náladu, je teda prevenciou rôznych únavových syndrómov a depresií. Viac o mladom jačmeni píše MUDr. Miloslav Lacina.

2. Nedostatok prirodzeného denného svetla

Prirodzené denné svetlo sa k nám počas zimných mesiacov dostáva jednak v menšom množstve, jednak ale tiež v inom zložení. Slniečko je nízko, a preto musia jeho lúče prechádzať silnejšou vrstvou atmosféry. Tá nam ukradne modré a zelené zložky svetla, ktoré sú dôležité pre produkciu melatonínu – spánkového hormónu. Tento hormón si telo vytvára v priebehu noci a tiež s ním pracuje.

Keď nám ráno do okien nezasvieti plnospektrálne svetlo, telo nevie, že by sa malo prebudiť a tvorbu melatonínu ukončiť, takže zostávame v útlme. To má za následok problémy pri vstávaní aj únavu počas dňa.

Psychiatr MUDr. Radkin Honzák hovorí:

Prvé problémy nastávajú už okolo rovnodennosti, kde citlivejšie systémy v neistote, či bude dlhý deň a krátka noc či opačne, začnú zmätkovať a rozhodia rad významných rytmov a tým aj telesných a psychických funkcií. Objavujú sa potom typické jarné a jesenné depresie, zhoršenie či návrat vredových chorôb a mnoho ďalších obtiažností, ktoré sú považované za psychosomatické.

 

PhDr. Marek Navrátil, Ph.D., MBA dodáva:

„Citlivejší jedinci prežívajú obdobie zmeny – teda aj zmeny ročného obdobia – výraznejšie. V tomto období u nich môže dochádzať k zhoršovaniu nálady (predovšetkým tzv. ranné pesimá), vyššej spavosti (a s ňou k spojenému zaspávaniu), zníženiu kalorického príjmu, pracovnej výkonnosti a k celkovo zníženej motivácii k činnosti.

 

Aké je riešenie?

Pokiaľ máme nedostatok prirodzeného denného svetla, je potreba si dostatok svetla vytvoriť umelo. Stačí iba správne zvoliť žiarovky.

interiérové svetlá

Čím lepšie sa budete psychicky cítiť, tým menej budete unavení. Obklopte sa doplnkami, ktoré vás vnútorne tešia.

 

3. Nedostatok kvalitného spánku

Pokiaľ sa cítite unavení, tak si bežte jednoducho ľahnúť a spite. 8 hodín kvalitného spánku je ten najlepší recept na zimnú únavu. No iste, ale čo robiť, pokiaľ nedokážem poriadne zaspať, spať vkuse aspoň pár desiatok minút a od skorých ranných hodín sa už vrtím v posteli a nezažmúrim poriadne oko, pýtate sa.

 

Kvalitu spánku ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov:

Myslite tiež na to, že kľúčom k zdravému spánku je pravidelnosť. Preto sa snažte chodiť spať každý deň v rovnakú dobu a vstávať tiež tak.

 

Keď nemôžete spať, siahnite po bylinkách

Bylinkárka Jarmila Podhorná radí:

Relaxačný účinok má lipa veľkolistá. Tá podporuje pokojné zaspávanie a zlepšuje spánok. Pokiaľ sa okrem únavy cítite aj v strese a ste podráždení, upokojiť dokáže kozlík lekársky. Relaxáciu a psychické povzbudenie zase podporuje bakopa. Na depresie v tomto období aj celkovo pôsobí pozitívne eleuterokok, ktorý zrovnáva psychiku.

 

Ďalšie bylinky, ktoré upokojujú a podporujú spánok, sú napríklad tieto:

 

K lepšiemu spánku vám pomôžu aj superpotraviny:

Vyskúšajte pred spaním napríklad tieto:

Tieto dobroty si samozrejme nedávajte na obed, pokiaľ si nechcete v kancelárii počas poobedia zdriemnuť 🙂

 

TIP: Banánový čaj na dobrý spánok

posteľ

Vyberajte si najmä pohodlnú posteľ. Počas spánku by ste mali stabilne ležať na pevnom podklade.

4. Hormonálna nerovnováha

Aj hormonálne výkyvy majú dopad na našu psychiku a môžu úzko súvisieť so zimnou únavou.

 

Ako spoznáte hormonálnu nerovnováhu?

Štúdia zverejnená v Psychological Medicine uviedla, že riziko závažnej depresie je vyššie u žien v priebehu a bezprostredne po menopauze. Akonáhle vám klesne hladina serotonínu a endorfínu – hormónov šťastia, prichádza zmienená zlá nálada a jej výkyvy.

Aj s týmito problémami vám pomôže Blendea SUPERGREENS. Kliknite a prečítajte si o jej ďalších skvelých účinkoch na naše zdravie.

 

TIP: Vyskúšajte hormonálnu jogu

Hormonálna joga je cvičebný štýl, ktorého cieľom je harmonizácia hormonálnej rovnováhy v ľudskom tele. Zahŕňa cvičenie vo vybraných klasických jogových pozíciách (asánach), špecifické dychové techniky, koncentračné, relaxačné a meditačné techniky.

Ako iné cvičenia aj hormonálna joga zlepšuje celkový zdravotný stav, zvyšuje pružnosť tela, pohyblivosť kĺbov, detoxikuje organizmus, zrýchľuje metabolizmus, zlepšuje správne držanie tela aj stav pleti a zvyšuje imunitu.

Táto joga je však cielená predovšetkým na aktiváciu a správne fungovanie žliaz s vnútornou sekréciou a na produkciu ich hormónov, ktoré následne ovplyvňujú produkciu pohlavných hormónov v pohlavných žľazách. Je určená ženám, ktoré trpia hormonálnou nerovnováhou.

Ženám v období menopauzy či predčasnej menopauzy, k zmierneniu ich nežiaducich prejavov, ako sú nespavosť, návaly tepla, podráždenosť, nervozita, depresia, emocionálna nestabilita, zníženie pamäte, strata vitality, urogenitálna suchosť, inkontinencia, nízke libido a migrény. Viac sa dočítate v  tejto štúdii.

hormonálna joga

Hormonálna joga zlepšuje celkový zdravotný stav tela i mysle v každom veku. 

 

5. Zima oslabuje telo

Tým, že je vaše telo vystavené chladnému počasiu alebo prechododom zo zimy do tepla a naopak, je oslabené, a tým tiež omnoho náchylnejšie na ochorenia, ale aj na únavu.

Ako na oslabenú imunitu si prečítajte napríklad v tomto článku.

 

Ako zima oslabuje organizmus?

„Prechladnutie vlastne nie je choroba, je to proces. Organizmus prechladne, zníži sa prekrvenie, imunitná bariéra sa oslabí a dôjde k nejakej chorobe, napríklad k viróze,“ vysvetluje praktický lekár Cyril Mucha z 1. lekárskej fakulty Karlovyej Univerzity.

 

Doprajte si v zime zahrievacie potraviny:

A teraz už neostáva nič iné, ako si obliecť svoj obľúbený sveter a vyraziť na krátku prechádzku na čerstvý vzduch. Potom sa doma zababušte do deky, zapáľte si sviečku, zakúrte v krbe, pripravte si čaj a prečítajte si svoju obľúbenú knižku.

Alebo si dajte relaxačný olejový kúpeľ či masáž. Oleje totiž robia s naším telom aj mysľou divy. Uvidíte, že sa vám hneď uľaví a zimná únava nebude mať šancu.

ĎALEJ ČÍTAJTE: Ako na správnu očistu tela po sviatkoch, ktorá vás nebude stresovať, pritom sa ale hravo dočkáte požadovaných výsledkov?

Ohodnoťte článek

Pridajte komentár

XHTML: Môžete použiť tieto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

BLENDEA
SUPERPROTEIN

Zaobstarajte si kvalitný zdroj rastlinných bielkovín so superpotravinami.

Zistiť viac